طالبان: نظامیان ترکیه باید تا قبل از اتمام سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کنند

سخنگوی گروه طالبان به خبرگزاری رویترز گفت که طبق توافق‌نامه با ایالات متحده و خروج نیروهای خارجی، ترکیه نیز باید نظامیان خود را از افغانستان خارج کند.

سهیل شاهین که به شدت با طرح آنکارا برای حفاظت و مدیریت میدان هوایی کابل پس از خروج ایالات متحده و ناتو از افغانستان مخالفت کرد، گفت: «ترکیه باید قبل از پایان سال ۲۰۲۱ نظامیان خود را از افغانستان خارج کند».

روند خروج نظامیان خارجی سؤالاتی برای ایالات متحده، کشورهای دیگر و سازمان‌های بین‌المللی مطرح کرده است. اکنون مأموریت آنها بر چگونگی تأمین امنیت پرسونل‌شان هنگام خروج از افغانستان و مبارزه با تهدیدات علیه پایتخت این کشور است.

به نظر می‌رسد اظهارات سخنگوی گروه طالبان، امید آنکارا در بهبود روابط با ایالات متحده به وسیلۀ حفاظت از میدان هوایی کابل را نقش بر آب کرده است؛ روابطی که ترکیه پس از خرید سامانۀ دفاعی از روسیه آن را تیره کرده بود. انتظار می‌رود در گفت‌وگوی روز دوشنبه بین جوبایدن و رجب طیب اردوغان این مسئله نیز مطرح شود.

سهیل شاهین به رویترز گفت: «ترکیه یکی از اعضای ناتو است که از 20 سال گذشته بدین سو در افغانستان حضور داشته است، بنابراین باید بر مبنای توافق‌نامۀ ما با ایالات متحده، نیروهای خود را از افغانستان خارج کند. از این گذشته، ترکیه کشور اسلامی توان‌مندی است و روابط تاریخی با افغانستان دارد. امیدواریم هنگامی که دولت اسلامی جدیدی در این کشور قدرت را به دست گیرد، روابط خوب و نزدیکی با آنها داشته باشیم».