غنی: میلیاردها دالر در پنج اداره دولتی بدون استفاده مانده است

رییس جمهور غنی می‌گوید که در پنج اداره‌ی دولتی میلیاردها دالر بودجه‌ی دولت بدون استفاده مانده است

آقای غنی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ ثور) در نشست هفته‌ی معارف، از این اداره‌ها نام نبرد، ولی گفت که «بندانداختن میلیاردها دالر» توسط این ادارات قابل‌قبول نیست. به گفته او،‌ تنها دو اداره ۱.۶ میلیارد دالر را بند انداخته است.

رییس جمهور تاکید کرد، هر اداره‌ای که پس از این بودجه‌ی‌شان را مصرف کرده نتوانند و هم‌چنان مصارف ادارات در ساختار تعهدات‌شان در یک سال انجام نشود، بودجه‌ی این ادارات به سایر ادارات انتقال می‌شود. با آن که افغانستان در بخش‌های مختلف نیاز به توسعه و کار دارد،‌ اما مصرف نشدن بودجه ادارات دولتی پرسش‌برانگیز است.

دیدبان شفافیت افغانستان در گزارشی گفته بود که به دلیل ضعف و کم‌کاری مسوولان،‌ بودجه ادارات دولتی کامل مصرف نمی‌شود.

محمداشرف غنی در ادامه صحبت‌های خود گفت که گروه طالبان ملیاردها دالر را به زیربنای افغانستان از جمله در بخش معارف آسیب زده است. او پیش از این گفته بود که طالبان یک میلیون دالر امریکایی به زیربناهای افغانستان خساره وارد کرده است. گروه طالبان تا هنوز در این باره چیزی نگفته‌اند.

در محفل هفته معارف رییس جمهور هم‌چنان گفت که یک فصل نو همکاری‌های بین‌المللی در افغانستان می‌آید. و افغانستان باید در این فصل همکاری‌های منطقه‌ای خود را گسترش دهد. آقای غنی تصریح کرد که

دیدگاه منطقه درباره‌ی افغانستان تغییر کرده و امروز آینده‌ی انکشافی منطقه با افغانستان گره خورده است.

رییس جمهور فصل نو همکاری‌های بین‌المللی را پس از خروج کامل نظامیان خارجی از افغانستان می‌داند. آقای غنی می‌گوید که افغانستان در فصل نو به حاشیه نخواهد رفت.