طرح‌های جدید لباس‌های وطنی، سنتی یا مدرن؟

فاطمه کریمی، ماستر اداره عامه و حکومت‌داری

پوشش مردم افغانستان بر اساس موقعیت‌های جغرافیایی مردم این سرزمین تفاوت‌های چشم‌گیری دارد و ترکیب طرح‌های مدرن و سنتی امروزه بازار گرم‌تری را در بین اقشار جامعه تشکیل می‌دهد. زیرا اصالت لباس‌های سنتی، رنگ‌های طبیعی کار شده در آن، طرح‌های کار شده روی تکه‌های ابریشمی، بخملی، نخی و پشمی هر یک نشانی از زیبایی‌های مناطق گوناگون افغانستان اند. امروزه بیشتر از هر زمانی شاهد رشد کسب و کارهای طراحی لباس افغانی‌ایم و می‌دانیم که لباس‌های سنتی افغانستان در کنار لباس‌های مدرن غربی و مد روز، به عنوان پوششی پر طرف‌دار در بین مردم افغانستان شناخته شده است.

مساله‌ی پوشش برای مردم افغانستان یکی از شاخصه‌های زیست شناسی مردم نیز محسوب می‌شود و بسیاری از کسانی که به قصد ‌گردش‌گری وارد منطقه‌یی می‌گردند به پوشش مردم آن منطقه به دید یک مساله‌ی جذاب و نو نگاه می‌کنند و  بیشتر به زیبایی‌های طراحی‌های لباس‌های شان پی می‌برند. افغان‌ها از لحاظ قوم، نژاد و فرهنگ‌ متفاوت اند و این باعث شده است تا پوشش مردم افغانستان در هر منطقه رنگ و طرح خاص خود را داشته باشد و تفاوت‌هایی را به نمایش بگذارد.

به طور کلی لباس‌های امروزی که در مراکز طراحی و تولید لباس افغانی، طراحی می‌شوند و مورد استفاده مردم قرار می‌گیرند، برعلاوه تفاوت‌های منطقه‌یی داخلی در آن کوشش گردیده تا دیزاین‌ها و طرح‌های بروز و مدرن را نیز علاوه کرده مطابق به ذوق مشتری‌ها به بازار عرضه کنند. این امر باعث گردیده تا تقاضا‌ برای تولید این لباس‌ها بلند رفته و برندهای لباس یکی بعد دیگری ایجاد گردد.

با واردات کالا از دیگر کشورها، تغییرات زیادی در تقاضاهای مشتریان ایجاد گردیده است که می‌توان گفت: لباس‌های سنتی در طرح‌های جدید را بیشتر جوانان می‌پسندند و سفارش می‌دهند و بیشتر از هر زمانی طرح‌های این لباس‌ها به طرف‌ لباس‌های مدرن و غربی که در کشورهای اروپایی و امریکایی رایج است، می‌رود که این از دید من باعث می‌شود که اصالت لباس‌های وطنی در برخی از مدل‌های طراحی شده جدید، مورد توجه قرار نگیرد و زیبایی و سنتی بودن لباس‌ها از بین برود.

طراحی‌ها و ترکیب مٌدهای قدیمی (سنتی) و جدید در لباس‌های زنانه و مردانه که از مدتی به این سو در کابل، بازار مد و فیشن را به دست گرفته است، از رونق خاصی برخوردار است و توجه بسیاری‌هایی که به لباس بیشتر اهمیت می‌دهند را به خود جلب کرده است. چندین برند لباس با طراحی‌های شیک و بروز با دکان‌های لاگجیری/گران‌قیمت در دل پایتخت ایجاد شده هم نمای شهر را زیبا نموده و هم، همه روزه طرح‌های جدید را در خدمت مشتریان قرار می‌دهند و این یک پدیده‌ی تقریبا جدید در دنیای مد و فیشن لباس‌های افغانی بعد از سال‌ها جنگ و ویرانی‌ در کشور است.

قبل از این، بیشتر بازار، دست طرح‌ها و لباس‌های پاکستانی، هندی، ایرانی و چینایی گران‌بها بود و سبب تقویت بازارهای دیگر کشورها می‌شد. اما با به میدان آمدن این دکان‌ها و برندهای لباس، زمینه‌ی کار و کسب در آمد برای چندین جوان و هم‌چنان سرمایه گذاری داخلی ایجاد شده است که خود نشان دهنده‌ی تغییرات مثبت است که به مرور زمان شاید این برندها به برندهای مشهور کشور مبدل گردند.

چنانچه بازار عرضه، وابسته‌گی و رابطه مستقیم با تقاضای بازار و مشتری دارد، این نوع لباس‌ها نه تنها در میان مردم عام بلکه پای سیاسیون و چهره‌های مطرح جامعه را به این برندهای لباس کشانیده است و به شهرت بیشتر این لباس‌ها افزوده است.هرچند تمدن بشری از آغاز شکل‌گیری تا رسیدن به مرحله توسعه‌ی یافته‌گی کنونی، نماد‌های مختلفی را از خود به جا گذاشته است که این نمادها نشان بر زیستن در امتداد تاریخ را نشان می‌دهد. اما ما در طول دوره‌ی سیاه تاریخ کشورمان شاهد بودیم که چگونه حتا فکر کردن در مورد طرح لباس از اذهان عامه پاک شده و مردم (زن و مرد) با لباس‌هایی که به خواست شان نبود روزگار گذراندند و حالا پس از چندین سال دوباره می‌بینیم اهمیت دادن به لباس و طراحی لباس دوباره رونق گرفته است. لباس‌های ترکیبی( مدرن و سنتی) امروزه نه تنها در بازارهای افغانستان بلکه گاها بازارهای خارجی به دلیل رنگ‌های شاد و زیبا مورد توجه است.

باید توجه داشت که بسیاری از لباس‌های افغانی که امروزه در بازار عرضه می‌شوند، در واقع تلفیقی از روش سنتی و مدرن است که می‌تواند برای نسل جدید بسیار جذاب باشد. برندهای افغانی بسیاری در زمینه‌ی ترکیب لباس سنتی افغانی و مدرنیزه در حال فعالیت در کابل مخصوصا پلسرخ کابل هستند و برخی از این برندهای مطرح حتا برای افغان‌های که بیرون از وطن زندگی می‌کنند، تولیدات دارند.

به اشتراک بگذارید:

به اشتراک گذاری بر روی facebook
به اشتراک گذاری بر روی twitter
به اشتراک گذاری بر روی telegram
به اشتراک گذاری بر روی whatsapp
به اشتراک گذاری بر روی email

مطالب مرتبط

نقش امیر علی شیر نوایی در توسعه فرهنگ و هنر تیموریان

یافته‌های پژوهشی تحت نام «بررسی نقش امیر علی شیر نوایی در توسعه‌ی جریان فرهنگی – هنری عصر تیموریان» نشان می‌دهد که امیر علی شیر نوایی، زمان عهده‌داری مقام صدارت در حکومت میرزا سلطان حسین بایقرا، اقدامات و کارکردهای قابل ملاحظه‌ی در راستای فرهنگی – هنری و کثرت‌گرایی فرهنگی داشته‌ است.

رسانه و پوشش رویدادهای تروریستی

رسانه‌ها چگونه رویدادهای تروریستی را پوشش بدهند؟ آیا پوشش این رویداده باعث نمی‌شود تا به صورت ناخواسته به اهداف تروریسم کمک شود؟ آیا رسانه حق دارد تا گروهی مشخص را تروریست توصیف کند؟