زنان در هرات؛ نگران قدرت گیری طالبان

با افزایش خشونت‌ها و پیشروی گروه طالبان وضعیت و آینده زنان در کشور در هالۀ از ابهام قرار گرفته است.

شماری از زنان در هرات نسبت به سخت گیری های این گروه در مورد زنان نگران اند و می گویند تغییری در دیدگاه های طالبان در مورد زنان رونما نشده است.

اما ذبیح ‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان به رادیو نوروز می‌گوید که اگر این گروه به قدرت برسد؛ تمام حقوق زنان مطابق به احکام اسلام در نظر گرفته خواهد شد.

در این روزها طالبان به سمت شهرها پیشروی دارند، زنان ترس دارند که دهه 90 میلادی باری دیگر در کشور تکرار شود.

آنان می گویند که حقوق زنان در دوره طالبان پایمال شده بود و دیگر نمی‌خواهند این گروه به قدرت برسد. این زنان می گویند با افزایش قدرت گیری طالبان از گشت و گذار در شهر هراس دارند.

فاطمه حسینی دانشجوی دانشگاه می‌گوید که یکی از دغدغه‌های او در این روزها آمدن طالبان است. “وجود طالبان در قدرت برای ما زنان قابل قبول نیست و ما نمی‌خواهیم که رژیم بیست سال قبل را دوباره تجربه کنیم.آن‌چه برای ما قابل قبول است؛ آزادی و حفظ دستاوردهای ماست.”

خانم حسینی با ابراز  نگرانی می‌افزاید که طالبان فقط برای قدرت و منافع شخصی خود؛ در کشور می‌جنگند: “طالبان فقط می‌خواهد که امارت اسلامی را براساس دیدگاه خود در کشور حاکم کند.”

روی کار آمدن طالبان برای برخی از زنان به معنای سلب آزادی های فردی و مدنی تلقی می شود.

اصیلا یکی دیگر از دانشجویان می‌گوید، طالبان آزادی‌های زنان را محدود کرده و اجازه فعالیت را به این قشر نمی دهد. او می افزاید: ” آن‌چه زنان از طالبان تصور دارند همان تاریخ سیاه است که زنان خانه‌نشین بودند و اجازۀ رفتن به بیرون را نداشتند. هرگاه هم بیرون می‌شدند؛ با برقع گشت وگذار می کردند.”

اصیلا در ادامه می‎‌گوید آمدن طالبان برای او دغدغه‌ی بزرگی شده است:” این مسئله برای تمام زنان یک دغدغه شده. همه ما نگران این هستیم که بعد از آمدن طالبان آیا ما اجازه داریم که در یک محیط اکادمیک درس بخوانیم.

با این حال ناهید فرید عضو مجلس نمایندگان می‌گوید که عمده ترین نگرانی این است که دستاوردهای زنان در طول چندین دهه قربانی یک تصمیم سیاسی نشود. خانم ناهید می افزاید: ” چیزی که ما را نگران می‌کند، نادیده گرفتن تمام دست‌آوردهای زنان درین چند دهه است. بحث این است که اگر طالبان بیایند آیا تمام این دست‌آوردها مثل حق تحصیل، حقوق بشری، حق کار و تمامی حقوقی که مربوط به زنان است؛ رعایت می شود و یا خیر.”

بانو فرید تاکید دارد که زنان تغییر کرده اند و به عقب برنمی‌گردند

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان می‌گوید که مطابق به شریعت اسلامی به زنان حقوق داده می شود. او می گوید: ” اگر حکومت اسلامی روکار آمد؛ تمام افغان‌ها زیر یک چتر جمع خواهند شد و به تمامی اتباع حقوق شان داده خواهد شد و برای زنان هم از طریق ما حقوق شان داده خواهد شد.”

آقای مجاهد می‌پذیرد که در دوره گذشته رژیم طالبان حقوق زنان را نادیده گرفته بود. به گفته او: ” در شش سال امارتی که ما داشتیم یک سری مشکلاتی مثل جنگ سرتاسری در کشور، و اقتصاد کشور خیلی ضعیف بود که ما نمی‌توانستیم به تمام اتباع رسیدگی‌ کنیم. اما زمان فعلی تفاوت می‌کند، حقوق همه زن‌ها و مردها در چارچوب اسلامی رعایت خواهد شد.”

از زمان آغاز گفتگو های صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حقوق زنان به شکل واقعی در آجندای این گفتگو‌ها قرار نداشته و این موضوع سبب شده که زنان نسبت به آینده خود بیم داشته باشند.

گزارش‌گر: مرجان وفا