رئیسی و لاریجانی، دو اصول‌گرای نامی ایران، نامزد رئیس‌جمهوری شدند

ابراهیم رئیسی، رئیس قوۀ قضائیه ایران و علی لاریجانی، رئیس مجلس سابق این کشور کاندید انتخابات ریاست جمهوری شدند. به نظر می‌رسد یکی از این دو اصولگرای برجسته که ارتباط نزدیکی با آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران دارند، بتوانند به جای حسن روحانی بر کرسی ریاست جمهوری بنشینند.

آقای روحانی که فردی میانه‌رو است بنابر قانون اساسی ایران نمی‌تواند برای دور سوم کاندید انتخابات ریاست جمهوری شود.

بیش از 300 نفر دیگر نیز نامزد این انتخابات شده‌اند. اکنون باید در انتظار شورای نگهبان بود تا صلاحیت آنها را تأیید کند.

12 فقیه و حقوقدان این شورا در سال 2017 از میان 1600 نامزد انتخابات ریاست جمهوری تنها صلاحیت 6 نفر آنها را تأیید کرد. آقای روحانی در این سال در دور اول توانست 57% آراء را از آن خود کند و آقای رئیسی با 38% در جایگاه دوم قرار گرفت.

علی لاریجانی، رئیس سابق مجلس ایران است.

از آن زمان به بعد نارضایتی‌ها به دلیل مشکلات اقتصادی در ایران شدت گرفته است؛ مشکلاتی که به دلیل وضع دوبارۀ تحریم‌های آمریکا در سال 2018 به وسیلۀ رئیس‌جمهور ترامپ افزایش یافت. جمهوری اسلامی ایران نیز پاسخ سختی به این نارضایتی‌ها داد و برای برخی از تظاهرات‌کنندگان حکم اعدام صادر کرد.

آقای رئیسی نیز این اعدام‌ها را اینگونه توجیه کرد که رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران، آیت‌الله خمینی فتوا یا حکم دینی در این مورد صادر کرده است.

آقای لاریجانی 63 ساله، یکی از اعضای سابق تیم مذاکره‌کنندۀ اتمی ایران که در حال حاضر به عنوان مشاور آیت‌الله خامنه‌ای کار می‌کند، در کنفرانس خبری پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: نامزدان دیگر انتخابات ریاست جمهوری، مخصوصاً کسانی که سابقۀ نظامی یا قضایی دارند توانایی حل مشکلات اقتصادی را ندارند. حوزۀ اقتصاد نه پادگان است نه دادگاه که بتوان با دستور و صدور حکم مدیریتش کرد.