آتش‌بس طالبان در روز‌های عید فطر؛ ارگ و سپیدار: طالبان باید آتش‌بس دایمی کنند

محمداشرف غنی،‌ رییس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان در واکنش به اعلام آتش‌بس سه روزه از سوی گروه طالبان گفته‌اند که آتش‌بس موقت راه حل مشکل افغانستان نیست،‌ بل طالبان باید آتش‌بس دایمی کنند و به میز مذاکره برگردند.

در خبرنامه گروه طالبان آمده است:‌ «به خاطری که امسال بازهم در شب‌و‌ روزهای عید سعید فطر، فضای امن و اعتماد را به شهروندان افغان مساعد سازند و هم‌وطنان عید را با آرامی و اطمینان تجلیل کنند، به تمام افراد این گروه دستور داده شده که از روز اول تا روز سوم عیدفطر در تمام کشور در برابر دشمن هرگونه عملیات‌ تعرضی‌شان را متوقف کنند.»

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که رییس جمهور غنی به نیروهای دفاعی و امنیتی دستور داده است تا به احترام روزهای عید، آتش‌بس را مراعات کنند،‌ اما در صورت تخطی دشمن در دفاع از مردم دریغ نکنند. گروه طالبان نیز به افراط تحت امرش هدایت داده است که در این مدت در ساحات تحت کنترل دولت نروند و اگر در این سه روز جانب مقابل حمله کند، به دفاع از مناطق خود بپردازند.

ارگ ریاست جمهوری در خبرنامه‌ای امروز (دوشنبه،‌ ۲۰ ثور)‌ از طالبان خواسته است که آتش‌بس دایمی و واقعی کنند. در خبرنامه به نقل از آقای غنی آمده است که طالبان هیچ دلیل شرعی برای ادامه کشتار مردم افغانستان ندارند.

پیش از این شماری از نهاد‌ها و عالمان دینی جهان، جنگ در افغانستان را ناروا و حرام اعلام کرده بودند. سازمان همکاری اسلامی اعلام کرده که ریختاندن خون مردم در یک کشور مسلمان گناه و حرام است.

در واکنش به این گفته‌ها ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان،‌ جنگ طالبان را در افغانستان روا می‌داند و می‌گوید که آنان برای حق خود می‌جنگند.

رییس جمهور غنی هم‌چنان گفته که طالبان از عملیات چند هفته اخیرشان این را باید آموخته باشند که محاسبه‌شان از پیروزی در میدان جنگ در مقابل نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان اشتباه محض بوده است.

حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی نیز گفته است که حملات طالبان در هفت ولایت افغانستان به شمول غزنی،‌ هلمند و بغلان ناکام شده است و در این حملات حدود یک هزار طالب کشته و زخمی شده‌اند. گروه طالبان، اما این آمار را نپذیرفته است.

در همین حال شورای عالی مصالحه ملی نیز در خبرنامه‌ای می‌گوید که راه حل بیرون رفت از بحران کنونی کشور تسریع مذاکرات، اعلان آتش‌بس دایمی و قطع همیشگی جنگ می‌باشد. در ادامه این اعلامیه که امروز (دوشنبه،‌ ۲۰ ثور)‌ نشر شد،‌ آمده است:‌ «برقراری آتش‌بس موقت، آرامش برای مردم فراهم می‌‌کند اما راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.»

مذاکرات صلح میان افغانان در دوحه از چندین ماه به این‌سو در دوحه به رکود رفته است. سرنوشت نشست صلح استانبول که قرار است در رابطه به صلح افغانستان برگزار شود،‌ نیز هنوز نامعلوم است.

این شورا هم‌چنان گفته است که هیچ گروهی دچار اشتباه محاسباتی نشود که با کشتار و خشونت بیشتر به نتیجه می‌رسد. شورای عالی مصالحه،‌ طالبان را به از سرگیری مذاکرات، آتش‌بس دایمی، قطع جنگ و خون‌ریزی و یافتن راه حل سیاسی جامع، عادلانه، با عزت و قابل قبول برای تمام طرف‌ها فرا خوانده است.

آقای عبدالله افزوده که تجربه‌ی چهار دهه‌ی اخیر نشان می‌دهد که خشونت و کشتار عمق بحران منازعه را افزایش داده است.

گروه طالبان بامداد امروز، روز‌های عید فطر را آتش‌بس اعلام کرد. این اولین بار نیست که در روزهای عید فطر طالبان و دولت افغانستان آتش‌بس اعلام می‌کنند.

نخستین بار در عید فطر سال ۱۳۹۷ رییس جمهور غنی اعلام کرد که به حمایت از فتوای عالمان دین این کشور و با قبول پیشنهاد آنان برای آتش‌بس، از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر در جنگ علیه طالبان آتش‌بس اعلام می‌کند. این اعلام آقای غنی مورد استقبال طالبان نیز واقع شد و آنان نیز آتش‌بس سه روزه را قبول کردند و مردم نیز از این کار استقبال کرد.

در سال ۱۳۹۹ نیز طالبان اعلام آتش‌بس سه روزه کرد که دولت از آن استقبال کرد. البته دولت چندین بار دیگر نیز اعلام آتش‌بس کرده ولی طالبان آن را رد کردند.