تجلیل از نوروز در تاجیکستان

«به هر پهلو خدا می‌گه، بهار نو مبارک.» امسال تاجیکستانی‌ها با این بیت شعر به استقبال نوروز می‌رفتند.

از نوروز باستانی در تاجیکستان با برپایی جشن، نمایش‌ها و اجرای موسیقی و بازی‌های محلی، تجلیل به عمل آمد. جنرال ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در دوشنبه تاجیکستان در صحبت با رادیو نوروز گفت: تاجیکستان یک دولت سکولار است و مردم آزادی‌های خود را دارند. عنعنات و رسم و رواج‌های نوروزی برای‌شان مقدس است و دولت تاجیکستان، همه‌ساله نقش اساسی را در تجلیل از نوروز بازی می‌کند.

سفیر اغبر می‌گوید: «وقتی شما به ولایات تاجیکستان و شهرهای چون دوشنبه نگاه می‌کنید، می‌بینید که زن و مردم و خورد و بزرگ، به عنوان یک جشن تاریخی به نوروز نگاه کرده و از آن تجلیل می‌کنند.»

محافل خورد و بزرگ زیادی در مناطق مختلف برگزار شد و در جشن بزرگ دوشنبه نیز تعداد بسیار زیادی از مردم اشتراک داشتند. ظاهر اغبر هم‌چنان می‌افزاید که: «معمولا در محافل بزرگ در تاجیکستان، تنها یک نفر سخنرانی می‌کند که رییس جمهور این کشور است. در ادامه‌ی محفل هم‌چنان نمایشاتی برگزار شدند که رسوم، آیین و نمادهای نوروزی چون سمنک، بهار و امثالهم به نمایش گذاشته می‌شوند.

رییس جمهور در سخنرانی خود به حمله تروریستی مسکو اشاره کرده و مردم را به پرهیز و دوری از افراطیت دعوت و تاکید کرده است. امام علی رحمان گفته است که: «ما تاجیکستان را ساختیم، شما آن را نگه بدارید. این کشور به سادگی جور نشده.»

رییس جمهور این کشور در ادامه‌ی سخنرانی‌اش در مورد قدمت ۳۰۰۰ ساله‌ی نوروز گفته و هم‌چنان به حفاظت از فرهنگ نوروز، فرهنگ همدیگر پذیری و تجلیل ازین جشن با شادی، تاکید کرد.

«به هر پهلو خدا می‌گه، بهار نو مبارک.» امسال تاجیکستانی‌ها با این بیت شعر به استقبال نوروز می‌رفتند.

امام‌ علی رحمان در پایان از فرهنگ بومی مردم تاجیکستان گفته و به صراحت گفت: «ما نباید از بیگانگان تقلید کنیم. همین فرهنگ را که با پوشیدن لباس‌های اطلسین از آن تجلیل می‌کنیم، تقویت کنیم.»

این جشن با اشتراک مردم، اجرای نمایش‌ها، موسیقی و شادی به پایان رسید اما تجلیل از نوروز در گوشه و کنار تاجیکستان ادامه دارد.

جنرال ظاهر اغبر، سفیر افغانستان در دوشنبه، در گفتگو با رادیو نوروز و پیام نوروزی‌اش گفت: «من به عنوان سفیر نه، بل به عنوان فرزند آن سرزمین، بر ضد سیاست‌های ظالمانه و سرکوب‌گر طالبان همواره ایستاده‌ام و پیش از تجلیل نوروز توسط دولت تاجیکستان، ما نیز در سفارت افغانستان در دوشنبه، هم‌زمان با تجلیل از ۸ مارج، از نوروز نیز تجلیل به عمل آوردیم.»

سفیر اغبر در ادامه‌ی صحبت خود با رادیو نوروز افزود که فشار هیچ فشار و یا گروهی نمی‌تواند بستر تاریخی طیف بزرگی از مردم را خدشه دار ساخته و آن را از بین ببرند. او می‌گوید: «هیچ قدرتی مانع جشن‌ها و فرهنگ‌ها شده نمی‌تواند. خوشحالم که مردم ما در گوشه گوشه‌ی دنیا از این جشن باستانی تجلیل به عمل می‌اورند.»