اعدام زندانی اهل افغانستان در ایران

سازمان حقوق بشر ایران گزارش داده که یک زندانی اهل افغانستان به نام میراجان محمدی در زندان رودان (هرمزگان) بدون اطلاع خانواده و دیدار آخر اعدام شده است.

به گفته حال‌وش، یک منبع مطلع گزارش داده است که میراجان در سال ۱۳۹۹ با اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب شهر رودان به اعدام محکوم شده بود. حکم اعدام وی در صبح روز دوشنبه ۱۹ دی ماه بدون اطلاع خانواده و وکیل او اجرا شده است.

حال‌وش همچنین گزارش داده است که در ماه‌های اخیر، دست‌کم دو زندانی مهاجر دیگر نیز در ایران بدون اطلاع خانواده و دیدار آخر اعدام شده‌اند. این سازمان حقوق بشری خواستار توقف فوری اعدام‌ها در ایران و تحقیقات مستقلانه در مورد این قضایا شده است.

اعدام زندانیان اهل افغانستان در ایران، نگرانی‌های زیادی را در مورد نقض حقوق بشر در این کشور ایجاد کرده است. سازمان‌های حقوق بشری بارها ایران را به دلیل عدم رعایت رویه‌های عادلانه دادرسی و اجرای احکام اعدام در مورد زندانیان، به ویژه زندانیان اقلیت، مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در این میان، خانواده میراجان محمدی از عدم اطلاع آنها از زمان و مکان اعدام فرزندشان ابراز غم و اندوه عمیق کرده‌اند. آنها خواستار پیگیری این موضوع و مجازات عاملان آن شده‌اند.

این گزارش بار دیگر بر ضرورت توجه جامعه بین‌المللی به وضعیت حقوق بشر در ایران، به ویژه وضعیت زندانیان مهاجر در این کشور، تأکید می‌کند.